SON SAYI : Din ve İnsan Dergisi

SAYI : 1

TARİH : 2021

İSTATİSTİKLER

SON SAYI : Din ve İnsan Dergisi

SAYI : 1

TARİH : 2021

Bu makalede, rasyonel düşünce ile dil arasındaki ilişki, belirleyicilik açısından ele alınmaktadır. Bu ilişkide belirleyici unsur olarak rasyonel düşünceyi kabul edenlerle, dili kabul edenlerin görüşleri, genel hatları ile ortaya konulmaktadır. Ayrıca bu durum hem Batı düşüncesi hem de İslam düşüncesi bağlamında değerlendirilmektedir.

MAKALELER

İslâmî Dönem Mantığın Formel Hale Getirilmesi ve Delâlet'ül-Elfâz gibi Konuların Eklenmesi

Düşünce tarihinde mantık ilmini oluşturan isim Aristoteles?tir. Aristoteles? in mantık ilmi içerisinde oluşturduğu çizgi zaman içerisinde farklı dil, düşünce ve dinlerin de etkisiyle birlikte yorumlanmış ve geliştirilmiştir. Bu yorumlama biçimleri hem mantığın gelişmesine hem de nesiller boyunca bu ilmin aktarılıp tevârüs edilmesini sağlamıştır. Bu yorumlama biçimlerinden birisi de İslam düşüncesi kanalıyla olmuştur. İslam düşüncesi ile birlikte mantık ilmi formel hale getirilerek yeni biçim alması sağlanmıştır. Mantıkta nesnel düşünce esas amaç olduğu için dil ve düşünce arasında her zaman sıkı bir ilişki olduğu düşü-nülmüştür. Bu sebeple mantık ilmi içerisine nesnel düşüncenin daha doğru yollarla elde edilebilmesi için Delâletü?l-Elfâz bahsi eklenmiştir. Bu sayede bir kelimenin zihinde var olan çeşitli anlamları doğru bir zemin üzere oturacak ve düşüncenin nesnelliği korunmuş olacaktır.

  • Yazarlar : Esra Sezen

    Sayfa No : 14

    Anahtar Kelimeler : D i l , M a n t ı k , İ s l â m î D ö n e m M a n t ı k , F o r m e l M a n t ı k , D e l â l e t ü ? l - E l f â z

GÖRÜNTÜLE

Kur'ân-ı Kerîm?in Dile, İlme, Topluma ve Ahlâka Yönelik Etkileri ve Katkıları

Kur?ân?ın içeriğinin anlaşılması muhatapları ve onun gayesi açısından son de-rece önemli ve gereklidir. Onun ilme, sosyal hayata, ahlâka, dile yönelik önemli etkileri ve katkıları vardır. Bu nedenle Kur?ân?ın oldukça isabetli ve muhtevası-na uygun olarak açıklanması icap eder. Muhammed A. Câd el-Mevlâ buna genel olarak Kur?ân âyetleri bağlamında ve konularını ifade edebilecek şekilde başlıklar halinde değinerek bazı önemli hususları öne çıkartmıştır. Bu çalışma oldukça beğeni toplayınca hem çeşitli ortamlarda sunumu yapılmış hem de bazı dergilerin farklı sayılarında yayınlanmıştır. Bu sebeple yazarı kısaca tanıt-mak ve bu özlü çalışmanın çevrisini yapmak istedik.

  • Yazarlar : Mustafa CORA

    Sayfa No : 10

    Anahtar Kelimeler : K u r ? â n , Y a ş a m , A h l â k , İ l i m , T o p l u m

GÖRÜNTÜLE

Kur'an Kaynaklı Tasavvuf Kavramları

Tarikatlar öncesi dönemde telif edilen tasavvuf kaynakları incelendiğinde yer verilen tasavvuf kavramlarının umumiyetle âyet ve hadisler ışığında ele alındığı görülmektedir

  • Yazarlar : Mevlüt Sami Ergül

    Sayfa No : 4

    Anahtar Kelimeler : T a r i k a t l a r ö n c e s i d ö n e m d e t e l i f e d i l e n t a s a v v u f k a y n a k l a r ı i n c e l e n d i ğ i n d e y e r v e r i l e n t a s a v v u f k a v r a m l a r ı n ı n u m u m i y e t l e â y e t v e h a d i s l e r ı ş ı ğ ı n d a e l e a l ı n d ı ğ ı g ö r ü l m e k t e d i r

GÖRÜNTÜLE

Dil- Düşünce İlişkisi

Bu makalede, rasyonel düşünce ile dil arasındaki ilişki, belirleyicilik açısından ele alınmaktadır. Bu ilişkide belirleyici unsur olarak rasyonel düşünceyi kabul edenlerle, dili kabul edenlerin görüşleri, genel hatları ile ortaya konulmaktadır. Ayrıca bu durum hem Batı düşüncesi hem de İslam düşüncesi bağlamında değerlendirilmektedir.

  • Yazarlar : Hasan AYIK

    Sayfa No : 12

    Anahtar Kelimeler : D i l , D ü ş ü n c e , M a n t ı k

GÖRÜNTÜLE

Nesh Anlayışına Genel Bir Bakış

Nesh, vahyin ilk dönemlerinde pek çok kelime gibi yalın anlamıyla kullanılmış-tır. Daha sonraki dönemlerde ?biz, bir ayetin hükmünü yürürlükten kaldırır veya onu unutturursak, mutlaka daha iyisini veya benzerini getiririz? (Bakara: 2/106) şeklindeki ayet ile birlikte terim anlamı kazanmaya başlamış ve ulûmu?l-Kur?an alanında müstakil bir disiplin olarak yer almıştır. Zamanla hakkında farklı fikirler ileri sürülmüştür. Bazıları neshi, ulaşılan sosyal ve kültürel geliş-melerden hâsıl olan ihtiyaçların karşılanması için yeni kitap ve yeni peygamber-lerin gönderilmesi ve öncekilere ait hükümlerin yürürlükten kaldırılması olarak anlamıştır. Bazıları da vahyin ilk muhatapların tedrici bir üslupla terbiye edil-mesi ve İslam?a intibaklarının sağlaması için yapılan geçici uygulamalar olarak algılamıştır. Böylece bütün zaman ve mekânlarda üzerinde düşünülen ve fikir beyan edilen bir konu olmuştur. \r\nBu çalışmada nesh meslesinin ana hatlarını esas alarak, nesnellik esası doğ-rultusunda bir tahlil yapmaya çalıştık. Bunu da bu hususta yapılan tartışmaların dününü ve bugününü yansıtan kesitler eşliğinde bir bütün olarak okuyucuya sunmanın gayreti içinde olduk. Mevcut bilgiler eşliğinde ulaşmış olduğumuz nihaî değerlendirmeyi de sonuç kısmına bıraktık.\r\n

  • Yazarlar : Şemsettin IŞIK

    Sayfa No : 24

    Anahtar Kelimeler : T e f s i r , N e s h , N â s i h , M e n s û h , H ü k ü m

GÖRÜNTÜLE