SON SAYI : Din ve İnsan Dergisi

SAYI : 1

TARİH : 2021

İSTATİSTİKLER

SON SAYI : Din ve İnsan Dergisi

SAYI : 1

TARİH : 2021

Bu makalede, rasyonel düşünce ile dil arasındaki ilişki, belirleyicilik açısından ele alınmaktadır. Bu ilişkide belirleyici unsur olarak rasyonel düşünceyi kabul edenlerle, dili kabul edenlerin görüşleri, genel hatları ile ortaya konulmaktadır. Ayrıca bu durum hem Batı düşüncesi hem de İslam düşüncesi bağlamında değerlendirilmektedir.

MAKALELER

Kur'an'ın Anlaşılması Üzerine Mülahazalar

Yüce Allah, Kur?an-ı Kerim?i daha önce vahiy yoluyla babaları uyarılmayan kimselere ve onların şahsında kıyamete kadar geçerli olmak üzere, bütün mil-letlere evrensel nitelikli son bir çağrı olarak göndermiştir. Bu bağlamda vahyin ilk muhatapları ve yaşadıkları bölge, uygulama alanı olarak seçilmiştir. Hâliyle fikrî ve fiilî inşaya da burada başlanılmıştır. Bu itibarla her peygambere kendi kavminin diliyle vahyedilme geleneği, aynı şekilde devam etmiş ve son elçiye de kendi dili olan Arap dil malzemesi ile hitap edilmiştir. Tabiatıyla her dilin ken-disine has hususiyeti olduğu gibi Arapçanın da şahsına münhasır bir üslûp ve beyan özelliği bulunmaktadır. Dolayısıyla onun bu yönü, lafız ve mânâ ilişkisi açısından da büyük bir önem taşımaktadır. Bundan dolayı onun doğru anlaşıl-ması için söz ve bağlama arka plan eşliğinde bir bütün olarak bakılması gerek-mektedir. Biz de bu çalışmada bu hususlardan bazılarına muhtasar bir şekilde temas edip dikkat çekmek istedik.

  • Yazarlar : Şemsettin IŞIK

    Sayfa No : 11

    Anahtar Kelimeler : D i l , A r a p ç a , H i t a p , B e y a n , B a ğ l a m .

GÖRÜNTÜLE

Dinler Tarihi Öğretiminde Yenilikçi Bir Yaklaşım:\r\nAktif Eğitim

Yenilikçi bir eğitim modeli olan Aktif Eğitim, öğrenimde öğrencinin daha çok sorumluluk aldığı, öğrenciyi akademik ve sosyal alanda geliştirmeyi hedef-leyen, öğrenme sırasında zihinsel yetinin yanında diğer duyuların da etkin olarak kullanılmasını ön gören bir modeldir. Bu modelde öğretim elemanı öğ-renciye rehberlik eden bir konumdadır. Bilgi aktarmaz, bilgiyi nasıl edinmesi gerektiğini gösterir. Bu sistemde, öğrencinin kendini ifade edebilmesi, önceki bilgileri ile yeni öğrendiklerini karşılaştırarak sentez etmesi öncelenir. Öğrenim süresinin sadece derslerle sınırlı kalmadığı, ders dışına da öğrenimin yayıldığı bir sistemdir. Klasik eğitim modelinde öğretim elemanı merkezdeyken, aktif eğitimde öğrenci merkezî konumdadır. Bu çalışma Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Rektörlüğünün 2022 ? 2026 yıllarını kapsayan Stratejik Eğitim Planına göre İslâmi İlimler Fakültesinde pilot olarak seçilen Dinler Tarihi dersi-nin 15 haftalık aktif eğitim sürecindeki verilerini değerlendirme amacıyla kale-me alınmıştır. Stratejik Eğitim Planının ilk maddesi ?eğitimin ? öğretimin nite-liğini ve niceliğini geliştirmek? olarak belirlenmiştir. Bu minvalde paydaşlarımı-zın mezunlarımızla ilgili beklentilerine uygun olarak öğrencilerimizin 21. yüzyıl becerilerini geliştirmeye daha fazla önem verecek biçimde Aktif Eğitim uygu-lamalarının derslere dâhil edilerek derslerin bu şekilde yürütülmesi hedeflen-miştir. Bu minvalde, öğrencilerimizin eleştirel düşünme ve problem çözme becerileri, girişimcilik, yaratıcılık ve iletişim becerileri ve sosyal sorumluluk ve liderlik becerileri başta olmak üzere diğer 21. yüzyıl becerilerini arttırmak amaç-lanmaktadır. Aktif Eğitim kapsamında Dinler Tarihi derslerinde uygulanan etkinlikler ise her ünitenin içeriğine göre değişiklik gösterecek biçimde tasar-lanmıştır. Bu etkinlikler Yazma Projesi Planlama, Kelime Haritası, Think Pair Share, Rol ? Yapma, Vaka ? Senaryo, Münazara, İndekslemece gibi farklı biçim-lerde olup, öğrencinin hem akademik hem de sosyal becerilerini sınama ve geliştirme amacına mütealliktir. Dönem sonunda öğrencilerin dersin işlenişi hakkındaki görüşlerine de yer verilerek, Aktif Eğitim metotlarının öğrenci nez-dindeki konumu da tartışılmıştır. Buna ilaveten Aktif Eğitim metodunun öğre-tici gözünden değerlendirilmesi, artıları ve eksileri de bu çalışmada ele alınmış-tır.

  • Yazarlar : Musa Osman KARATOSUN

    Sayfa No : 28

    Anahtar Kelimeler : A k t i f E ğ i t i m , D i n l e r T a r i h i , 2 1 . Y ü z y ı l B e c e r i l e r i , Ö ğ r e n c i M e r k e z l i Ö ğ r e n m e .

GÖRÜNTÜLE

Dil Gelişimi Yaklaşımlarına Göre Erken Çocukluk Döne-minde Arapçanın İkinci Dil Olarak Öğretiminde Oyun Et-kinlikleri

Bu çalışmada genelde dil öğreniminin erken yaşlarda nasıl yapılabileceği ve bu eğitim sürecinde değerlendirilebilecek oyun etkinlikleri araştırılmıştır. Özelde de bunların Arapçanın ikinci dil olarak öğretilmesine nasıl uygulanabi-leceğinden bahsedilmiştir. Oyunun çocukların fiziksel ve ruhsal gelişiminde olumlu katkıları yadsınamaz bir gerçektir. Geçmişten günümüze süregelen çeşitli oyun aktivitelerinin çocuğun gelişimine birçok katkıları bulunmaktadır. Günümüzde dil öğrenmenin bazı zorluklarının da oyun etkinliklerinin yardı-mıyla aşılması mümkündür. Bu çalışmada erken çocukluk döneminde dil geli-şimine katkı sağlayabilecek oyunlar nelerdir? Arapçanın öğretiminde hangi tür oyunlar kullanılabilir? Sorularına cevap aranmaktadır. Yöntem olarak nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Çocuklarda kelimelerin kavratılması, tabu, harflerle yeni kelimeler türetme gibi oyunlar kullanılabilir.

  • Yazarlar : Ayşenur ÖĞÜT

    Sayfa No : 13

    Anahtar Kelimeler : A r a p ç a , Y a k l a ş ı m , O y u n , E t k i n l i k , D i l Ö ğ r e t i m i

GÖRÜNTÜLE

Ebû İshâk Kâzerûnî ve Kâzerûnîyye Tarikatı

Ebû İshâk İbrahim b. Şehriyâr el-Kâzerûnî (öl. 426/1035) tasavvuf tarihimi-zin önemli sufilerinden birisidir. Mürit olmak isteyenlere cihat yapmalarını şart koşmasıyla tanınır. Lakaplarından biri de ?Şeyh-i Gâzî?dir. Bu çalışmada Ebû İshâk?ın biyografisi ve piri olduğu Kâzerûniyye tarikatı ele alınmıştır. Çin?den Anadolu?ya kadar geniş bir coğrafyada etkileri görülen tarikatın sadece müritleri değil sevenleri de sayıca çok fazladır. Zamanla diğer tarikatlar içerisinde erise de kendi döneminde ve kendi coğrafyasında İslam?a çok hizmet etmiş ve birçok insan kazandırmıştır.

  • Yazarlar : Muhammed Ali KAPLAN

    Sayfa No : 13

    Anahtar Kelimeler : D i l , A r a p ç a , H i t a p , B e y a n , B a ğ l a m .

GÖRÜNTÜLE

Bazı kur'an kavramlarının ku'ran sözlüklerinde işlenişi ve Meallere Yansıması

Bu çalışmada, Ragıp el-İsfehani?nin el Müfredat adlı eserinde bazı Kur?an kavramlarının ele alınış ve açıklanma biçimi incelenmekte, bu açıklamalar iki Kur?an sözlüğü ve üç Türkçe mealle karşılaştırılmaktadır. Çalışma için on keli-me belirlenmiştir. Bunlar, ?? ,??? ,??? ??? ,??? ,??? ,??? ,??? ,???: ??? kelimeleridir. Çalışmada esas alınacak Kur?an sözlükleri@@ Dâmegâni?nin el Vücuh ve?n- Nezair?i ile İbnü?l Cevzi?nin Nüzhetül A?yün adlı vücuh ve nezair alanındaki eseridir. Türkçe mealler ise@@ Elmalılı Hamdi Yazır?ın Kur?an?ı Kerim ve Yüce Meali, Mus-tafa Öztürk?ün Kur?an?ı Kerim Meali (Anlam ve Yorum Merkezli Çeviri) ve Diya-net İşleri Başkanlığı?nın Kur?an?ı Kerim Yolu Meali?dir. Önce ???, ???, ???, ???,\r\n??? , ??? ???, ???, ? ? ??? kelimeleri İsfehani?nin Müfredat?ından tek tek incelenmiş bunların sözlük ve cahiliye Araplarında kullanım biçimlerine yer verilmiştir. Ardından belirtilen vücuh ve nezair eserleri çerçevesinde bu kelimelerin ayet-lerdeki kullanımı ve anlamı üzerinde durulmuştur. Ayrıca İsfehanî?nin söz ko-nusu kelimelere verdiği anlam ile Dâmegânî ve İbnü?l Cevzî?nin verdiği anlam karşılaştırılmış, ismi geçen meallere yansıyıp yansımadığı da incelenmiştir. Böylece çalışmada altı kitap özelinde Kur?an?da geçen ???, ???, ???, ???, ???, ???\r\n???, ???, ? ? ,??? incelenmiş kitaplarda yapılan açıklamalar karşılaştırılmış ve değerlendirmelerde bulunulmuştur.

  • Yazarlar : Safiye TİLKA

    Sayfa No : 16

    Anahtar Kelimeler : K u r ? a n K a v r a m l a r ı , A n l a m , V ü c u h v e N e z a i r , M e a l .

GÖRÜNTÜLE

\Düşünen Nefs Üzerine Söz\ Risalesi

NULL

  • Yazarlar : Hasan AKKANAT

    Sayfa No : 5

    Anahtar Kelimeler : N U L L

GÖRÜNTÜLE

Popüler Eserler Üzerinden Gençlik Algısını Yönlendirme

Gençliğin algısına yön veren popüler eserlerin, çeşitli isimlerle satınal-ma/okuma tercihini yönlendiren ve gençlerin algısı üzerinde neden ve ne tür-den algı oyunları yapıldığının saptanması; Genç beyinlerin işgaline karşı önlem politikalarının geliştirilmesi; ulusal kimliklerin karşısına yerleştirilen küresel kimliğin yerleşmesinde yazılı ve dijital kitapların rolünün incelenmesi; ulusun güvencesi konumunda olan genç okurların karar alma, uygulama ve denetim gibi en temel yetkilerini kullanırken aşınmış olan algılarının onlara hangi karar-ları aldırabilir öngörüsünde bulunabilme; serbest piyasa koşullarında ticari bir ürün olarak karşımıza çıkan özellikle de ithal kitapların milli sınırlarımızın ne şekilde işgal edildiğinin tespiti önem arz etmektedir. Bu çalışmada, genç oku-run değerleri hakkında bilgi sahibi olmaması, kendisini savunmasız kılacağın-dan ve kimliğini kaybetme tehlikesiyle karşı karşıya kalacağından ötürü incele-me, tanımlama, tehditler, riskler, tedbirler ve kamu politikası önerileri içeren öneriler ortaya konulmaktadır. Özellikle kişisel gelişim adı altında sunulan bir çok eser bir taraftan milli egemenliği aşındırırken, bir taraftan da küresel ser-mayenin kurallarını egemen hale getirmektedir. Küresel sermaye ise ulusu, kültürü, dini önünde bir engel olarak görmektedir. Tek ulus, tek kültür, tek tarz ve hatta tek din olarak dinsizlik onun için ?tek pazar? anlamına gelmektedir. Dünyayı tek bir pazar haline dönüştürmek isteyen devletlerin ekonomisinden daha büyük ekonomiye sahip şirketler, pazarlama ve satış politikalarını kurgu-larken ulus değerlerin yıpratılması üzerine kurgular yapmaktadır. Bu tür eser-lerde yer alan algı yönetimi argümanlarının tespiti ve tespit yöntemi, tespit edilen argümanların oluşturulduğu tehditlerin belirlenmesi ve tehdit belirleme yöntemi, tespit edilen tehditlere karşı tedbirlerin tespiti ile tespit yöntemleri çalışmanın kapsamını oluşturmaktadır.

  • Yazarlar : Duygu IŞIN, Selda ÖZPEK

    Sayfa No : 12

    Anahtar Kelimeler : P o p ü l e r E s e r l e r , M a n i p ü l a s y o n , K ü l t ü r e l S a v u n m a S i s t e m i .

GÖRÜNTÜLE